Aholan Tesla testasi Nesteen latausaseman
Mika Ahola pääsi testaamaan Oulaisten Nesteen uuden sähkölatausaseman toimivuutta.
Marraskuinen maanantaiaamu ja toimituksen eteen kurvaa mustalla Teslallaan Aholan Mika. Sähköautonsa Ahola hankki vuoden 2020 maaliskuussa. Se oli siihen aikaan toinen sähköauto Oulaisissa. Tällä hetkellä sähköautoja on paikkakunnalla Aholan kaivamien tietojen mukaan jo 11.
Mika Aholan Tesla on mallia Model 3 Performance. Hevosvoimia ajopelistä löytyy 500 ja vääntöä 800 newtonin verran. Keskikulutus autossa on kaikki ajot mukaan luettuna 19 kWh per sata kilometriä. Nyt auto seisoo parkkipaikalla sen näköisenä, että pakkohan sen kyytiin on mentävä.
Jo ovenkahvan avaaminen tuottaa tottumattomalle ongelmia. Kahvat on piilotettu aerodynamiikan lisäämiseksi oven sisään, mutta pienellä kokeilulla ovi suostuu lopulta aukenemaan.
Ensimmäisenä katse kiinnittyy kojelaudassa sijaitsevaan suureen näyttöön, joka kertoo kaiken oleellisen auton toiminnasta ja kulutuksesta. Sen avulla Teslan voi myös kätevästi peruuttaa ahtaisiinkin paikkoihin.
Sitten matkaan. Kantatielle päästyämme Mika Ahola painaa kaasun pohjaan, jolloin toimittajalta meinaa lähteä tukka pois päästä. Kiihtyvyys on aivan eri luokkaa kuin omassa diesel-Skodassa. Ahola painaa seuraavaksi autopilot-toiminnon päälle, jonka avulla Tesla alkaa ohjata itseään kuin Ritari Ässän Kit-auto konsanaan. Ahola kertoo käyttävänsä autopilottia lähes aina pitempiä ajoja ajaessaan.
Tämän ajon päämääränä on Oulaisten Neste ja sen juuri avattu sähkölatausasema. Huoltamon yrittäjä Veli Tuomikoski kertoo, että latausasemalle saapui käyttäjiä heti avajaispäivänä. Harmi vain, että maanantaiaamuna virran lataaminen ei ota onnistuakseen. Syykin tähän selviää pian: pankkikorttimaksamisessa on ongelmia maanlaajuisesti ja tämä vaikuttaa myös sähkölatausasemien toimintaan. Veli Tuomikoski ei ole tilanteesta moksiskaan, sillä samanlaisia tietoliikennekatkoja on koettu heillä ennenkin.
”Silloin kun tuohon viereen rakennettiin pyörätietä, meni siinä kaksi kertaa kaapeli poikki. Asiakkaiden ostokset piti merkata paperilapulle ja kaikki kävivät maksamassa ne myöhemmin. Kyllä oulaistelaiset ovat rehellistä porukkaa”, suitsuttaa Veli Tuomikoski.
Nesteen pihalla jää Mika Ahola jututtamaan tuttua yrittäjäkollegaansa. Hänkin hankki itselleen sähköauton kesäkuussa. Alla on pieni mutta pippurinen Volkswagen eUp. Auton hinnaksi tuli vajaat 25 000 euroa ja hankinnan syykin oli varsin selvä.
”Onhan sähköautolla ajaminen halpaa, kun noihin bensan hintoihin vertaa. Ei köyhällä ole muuhun varaa”, nauraa yrittäjä ja painuu takaisin työmaalleen.
Mika Ahola ja Veli Tuomikoski yhtyvät kaverin toteamukseen. Suurin osa sähköautoista tankkaa itsensä toimintakuntoon yhdeksällä eurolla. Nesteen latausaseman käyttö on miesten mukaan helppoa. Se sujuu esimerkiksi kännykän sovelluksen avulla.
Sitten Mika Ahola saa korvakuulokkeeseensa puhelun: johtajaa tarvitaan taas työpaikalla. Ei muuta kuin takaisin Teslan kyytiin ja vauhdilla toimituksen pihaan.
Nähtäväksi jää, kuinka monta sähköautoa ajaa Oulaisten katuja vuoden päästä. Yksi asia on kuitenkin varma: yksi niistä on Mika Aholan Tesla.