Älypuhelin ei saa häiritä koulunkäyntiä
Suomalaisilla lapsilla ja nuorilla on ollut kännykät taskussaan pitkälti koko 2000-luvun ajan. Kouluissa on myös etsitty pelisääntöjä puhelinten käyttämiseen yhtä pitkän aikaa. Puhelinten muuttuminen älypuhelimiksi kuitenkin haastaa kouluja ja koulunkäyntiä. Ongelmana on, että älypuhelimet ovat aiempia matkapuhelimia houkuttelevampia.
Älypuhelinten täyskielto on ajatuksena helppo. Sen toteutus on kuitenkin käytännössä vaikeaa, mikä on todettu myös opetusministeriössä. Kiellolle ei tule kannatusta opettajienkaan parista. Ajoittain kouluissa on nimittäin turvauduttava oppilaiden omiin älypuhelimiin opetuksessa. Realismia on myös muistaa, että nuorten oveluus moninkertaistuu ehdottomien kieltojen edessä.
Mielestäni älypuhelimet ovat nykyhetken ja tulevaisuuden työkaluja. Siksi niiden käyttöä on opetettava. Olennaista on löytää oikeat tavat, paikat ja hetket niiden käyttämiselle kouluissa.
Pidän ehdottomana muutamaa perusseikkaa. Laitteet eivät saa missään tilanteessa häiritä koulunkäyntiä. Pärjätäkseen tulevaisuudessa nuorten on edelleenkin opittava lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan. Työvälineet voivat muuttua, mutta perustaidot eivät katoa minnekään.
Tutkimusten perusteella 41 % nuorista kokee älylaitteet häiritsevinä oppitunneilla. Epäilen, että älylaitteilla on myös osansa lukutaidon heikentymisen kanssa. Vuodenvaihteessa julkaistun tuoreimman PISA-tutkimuksen perusteella jopa viidenneksen lukutaito on heikolla tasolla, ja etenkin taito lukea pitkiä tekstejä heikkenee.
Nuorten oman tulevaisuuden ja suomalaisen yhteiskunnan kannalta tällainen tilanne ei yksinkertaisesti ole hyvä. Siksi hallitus pyrkii parantamaan tilannetta lisäämällä perusopetuksen rahoitusta 200 miljoonalla eurolla hallituskauden loppuun mennessä.
Parhaimmillaan älypuhelin on aikamme hyödyllisin renki, mutta samalla se voi olla hirvittävin isäntä. Kasvava, eri länsimaista kerätty tutkimusaineisto osoittaa erityisesti nuorten mielenterveysongelmien määrän kasvaneen 2010-luvulta alkaen älypuhelinten ja sosiaalisen median yleistymisen takia.
Älylaitteita on opittava käyttämään vastuullisesti. Meillä aikuisilla on velvollisuus auttaa nuoria niin esimerkin voimalla kuin rajojen asettamisella. Kouluissa pelisääntöjä on luotu muun muassa kännykkäparkkien avulla, hyvä niin. Kouluilla on kuitenkin oltava selkeät työkalut rauhallisen oppimisympäristön takaamiseen. Tästä syystä hallitus valmistelee esitystä älypuhelinten käytön rajoittamisesta kouluissa. Esitys annetaan alustavasti joulukuussa.
Mitä nuorempana älylaitteiden pelisäännöt opitaan, sen todennäköisemmin niitä noudatetaan pitkin elämänpolkua. Tässä vaaditaan yhteistyötä perheiden kanssa, sillä lopulta kasvatus tapahtuu kodeissa.