Enemmän aikaa jätteiden lajitteluun – Oulaisten uusi lajittelupiha auki
Vestian toimitusjohtaja Olavi Soinio uskoo, että lajittelupihan mukanaan tuoman laajemman aukiolon ansiosta myös lajitteluvirheiden määrä vähenee huomattavasti.
Koiranevantie 1:ssä riitti maanantaina tavallista enemmän vilskettä, kun siellä vietettiin uuden automatisoidun lajittelupihan avajaisia. Vestian toimitusjohtaja Olavi Soinio seurasi tyytyväisenä vierestä, kun auto toisensa jälkeen kävi kippaamassa peräkärryllisen tavaraa lajittelupisteeseen. Hän kertoi Oulaisten lajittelupihan olevan nyt järjestyksessään viides lajittelupiha Vestialla.
”Oulaisten lajittelupihan avajaiset ovat ensimmäiset tälle vuodelle. Viime vuonna rakensimme lajittelupihan Kalajoelle, Pyhännälle, Pyhäjärvelle ja Haapavedelle. Kahden viikon päästä avaamme Sievissä, ja tälle vuodelle tulee vielä kolme uutta asemaa lisää”.
Hyötyjäteasema-termi on siis nyt historiaa ja uusi nimi, lajittelupiha tuo mukanaan paljon uusia toimintoja kotitalouksien kierrättämiseen. Suurin uudistus on se, että lajittelupihan itsepalvelu on jatkossa avoinna maanantaista perjantaihin kello 10-17. Vanhassa mallissa jätteitä pystyi tuomaan vain kahtena iltapäivänä viikossa. Olavi Soinion mukaan automatisoinnin avulla jätteiden lajitteluvarmuus tulee parantumaan.
”Kun aikaisempi hyötyjäteasemamalli oli auki tiettyinä päivinä viikossa, saapuivat tietyn pitäjän ihmiset samassa aikaikkunassa jäteasemalle. Silloin kertyi jonoja ja ihmisillä oli kiire päästä sieltä pois, jolloin syntyi myös lajitteluvirheitä. Nyt kun aukioloajat ovat laajemmat, asiakasmäärä tulee jakaantumaan eri viikonpäiville. Ei tule ruuhkaa ja lajittelun voi tehdä rauhassa”.
Uusi etävalvottu itsepalvelumalli tarkoittaa sitä, ettei lajittelupihalla ei ole paikalla henkilökuntaa, vaan asiakas ilmoittaa portilla olevaan palveluautomaattiin kuormansa ja suorittaa mahdollisen maksun. Kun tiedot on syötetty, aukeaa portti ja jätekuorman voi käydä kippaamassa sille kuuluvaan säiliöön. Jos asiakkaalla tulee jotakin kysyttävää, voi hän ottaa etäyhteyden lajittelupihan infopisteiltä Vestian asiakaspalveluun.
Olavi Soinion mukaan eniten työtä uuden lajittelupihan rakentamisessa on aiheuttanut palveluautomaatti, jossa on käytössä nyt kolmas käyttöliittymäversio. Muuta tekniikkaa edustavat lukuisat kamerat, ovipuhelimet sekä sähköportit. Olavi Soinio toteaakin, että jätehuoltoalalla tekninen kehitys on ollut viime vuosina hurjaa.
”Vielä 20 vuotta sitten jätehuolto oli sitä, että jätteet käytiin kippaamassa kaatopaikan monttuun. Tilanne on muuttunut siitä huomattavasti kierrättämisen ja kiertotalouden suuntaan. Alalla keksitään koko ajan uusia innovaatioita ja teknologioita. Toki asiakkaatkin sitä meiltä edellyttävät”.
Mitä jätteiden kierrättämiseen tulee, uskoo Olavi Soinio, että tässäkin asiassa nuorissa on tulevaisuus.
”Meillä on kasvamassa uusi sukupolvi, joka ei ole elänyt kaatopaikka-aikaa. Nykypäivän jätehuolto on heille arkipäivää. Vestiallakin kierrätysneuvonnan painotus on hyvin pitkälti nuorissa”.