Euroscola oli silmiä avartava kokemus

20 liiketoiminnan ja tieto- ja viestintätekniikan sekä ravintola- ja catering alan koulutusohjelmien opiskelijaa pääsi tutustumaan Euroopan parlamenttiin. Kuva: Arja Mäkinen

Koulutuskeskus Jedun Oulaisten yksikkö otti viime vuoden marraskuussa osaa Euroopan parlamentin järjestämään Euroscola-päivään. Tapahtuma järjestettiin Euroopan parlamentin tiloissa Strasbourgissa. Oulaisista mukana oli 20 liiketoiminnan ja tieto- ja viestintätekniikan sekä ravintola- ja catering alan koulutusohjelmien opiskelijaa. Opettajista matkalle lähtivät lehtorit Arja Mäkinen sekä Kati Kaksonen liiketalouden yksiköstä.

Arja Mäkisen mukaan vierailu Euroopan parlamentissa oli kaikille mukana olleille silmiä avartava kokemus. Opiskelijat pääsivät harjoittamaan englannin kielen taitoaan ja erityisen suuren vaikutuksen ryhmän jäseniin teki Euroopan parlamentin näyttävä rakennus niin sisältä kuin ulkoa.

”Se, että pääsi konkreettisesti istumaan Euroopan parlamentin istuntosalissa, oli ainutlaatuinen kokemus. Ja eihän sitä tiedä, vaikka joku meidänkin oppilaistamme on vielä tulevaisuudessa meppinä siellä töissä”, kannustaa Arja Mäkinen.

Euroopan parlamenttiin on mahdollista päästä myös työharjoitteluun, mikä voi avata nuorelle tien myöhempään työuraan EU-asioiden parissa. Arja Mäkisen mukaan oli hyvä asia, että matkalle saatiin mukaan opiskelijoita kolmelta eri alalta.

”Jokainen opiskelija pystyi katsomaan oman alansa näkökulmasta, millaista työskentely Euroopan parlamentissa on ja miten Euroscola-päivä oli järjestetty”.

Euroscola-päivän puheenvuoron piti Euroopan Unionin (EU) presidentti Ursula von der Leyen. Suomalaisia meppejä ei ollut paikalla. Euroopan parlamentissa vietetyn päivän jälkeen jäi oulaistelaisryhmälle hieman aikaa tehdä pieni kierros Strasbourgin keskustaan.

”Illalla ehdimme käydä joulumarkkinoilla, jotka on järjestetty Strasbourgissa 1500-luvulta lähtien. Se on erittäin suosittu tapahtuma siinä kaupungissa ja siksi esimerkiksi kaikki hotellit olivat tupaten täynnä”, tietää Arja Mäkinen.

Kansainvälisyyshankkeiden lisäksi on Jedun Oulaisten yksiköllä menossa varsin tapahtumarikas vuosi. Eilen tiistaina järjestettiin Kosteenkadun yksikössä Rekrymessut, joiden järjestelyissä opiskelijat olivat tiiviisti mukana. Markkinointiviestinnän opiskelijat tekivät messuille erilaisia markkinointitoimenpiteitä kuten näytteilleasettajien kylttejä ja muuta mainosmateriaalia. Rekrymessut on samalla koululle hyvä tapa löytää uusia yrityksiä, joissa opiskelijat voivat suorittaa työssäoppimisjaksojaan.

”Otamme mielellämme mukaan uusia yrityksiä, jotka ovat valmiita ottamaan työssäoppijoita vastaan. Me koulutamme työpaikkaohjaajat, joten ainakaan se asia ei ole kynnyskysymys”.

Arja Mäkisen mukaan Oulaisten Jedulla on ollut jo pitkään hyvät suhteet paikallisiin kaupan alan yrityksiin. Hienoa kuitenkin olisi, jos työssäoppimispaikkoja löytyisi myös taloushallinnon alalta.

Kaksi markkinointiviestinnän ja sisällöntuotannon opiskelijaa suorittaa parhaillaan työpaikalla järjestettävää osaamisen hankkimista Wanhan Woiman alaisuudessa. Jedulaiset ovat olleet lisäksi mukana Oulaisten Musiikkiviikoilla.

”Musiikkiviikkojen Neljä pientä annosta oli loistava kokemus opiskelijoille. Kuinka moni pääsee esimerkiksi silittämään Martti Suosalon paitaa ja näkemään, mitä kaikkea tällaisen tapahtuman taustalla tapahtuu”, Arja Mäkinen hymyilee.

Jedun Oulaisten yksikössäkin otetaan ensi syksynä käyttöön tutkinnon perusteiden uudistus. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että opintoihin on tulossa lisää valinnaisuutta ja opinnot on pilkottu pienempiin osakokonaisuuksiin. Opiskelija voi hankkia osaamista myös kokonaan työpaikalta. Arja Mäkisen mukaan uudistus on hyvä asia, sillä ammatillisen koulutuksen tutkinnon perusteet seuraavat aikaa ja muuttuvat sen mukaan.

Tekoäly on tullut pysyväksi osaksi teknologista kehitystä. Oulaisten yksikössäkin tekoälyä käytetään apuna esimerkiksi markkinointiviestinnän opinnoissa.

”Perinteinen markkinointiviestintä ja sisällöntuotanto ei häviä mihinkään, mutta käytännössä tekoäly voi tehdä esimerkiksi mainoksen ihan itse. Opiskelijat saavat nyt hyvät valmiudet toimia kaupallisella alalla, jossa vaaditaan yhä parempia digitaalisen sisällön tuottamisen taitoja”, Arja Mäkinen painottaa.

Takaisin Jutut -sivulle