Kerran bemari, aina bemari

Ylivieskalainen Erkki Konttila on henkeen ja vereen bemarimies. Hänen kotoaan löytyy kaksi kappaletta avomallin BMW:tä, joista toinen, vuoden 1992 E30 on viimeisiä tämän mallin korilla varustettuja bemareita. Kyseisen ajopelin Konttila hankki talliinsa vuonna 2008.
”Tässä alkaa jo arvoakin olemaan. Kyseistä korisarjaa kun on sen verran tehty. Arvo pysyy paremmin kuin noissa kansan malleissa”, toteaa Erkki Konttila.
Erkki Konttilan avo-BMW on muuttanut ulkonäköään jonkin verran siitä hetkestä, kun se ilmestyi miehen talliin. Kuljettajan puolella korissa oli pitkä naarmu ja sisustankin Konttila joutui vaihtamaan, koska kuljettajan penkki oli rikki.
”Ekan vuoden jälkeen auto ylimaalattiin ja korivaurio korjattiin. Sisusta uusittiin kokonaan ja sinne tuli alkuperäisen näköinen mustanahkasisus. Alusta päivitettiin näihin aikoihin säädettäväksi”, kertoo Erkki Konttila.
Auton työstäminen ei jäänyt suinkaan tähän. Vuonna 2011 Erkki Konttila päätti asentaa autoonsa ilmajousituksen, jonka jälkeen autoa pystyy säästämään napista ylös ja alas. Tämän lisäksi vanhat jarrut vaihtuivat Posrchen jarruihin ja vanteetkin vaihtuivat prameamman näköisiin.
”Halusin laittaa siihen ilmajouset, koska kukaan ei ollut vielä tuon koriseen bemariin niitä laittanut. Tilasin siihen myös uuden alustasarjan, mikä ei ollutkaan tarkoitettu siihen, vaikka mainoksessa niin väitettiin. Pienillä muokkauksilla sain sen kuitenkin sinne asennettua”.

Konttilan avo-bemarilla alkaa olla ikää jo 30 vuotta, joten seuraava askel sen uralla on museokatsastukseen meneminen. Samalla Konttila on päättänyt palauttaa autovanhuksen alkuperäiseen kuosiinsa.
”Hyväkuntoisen, alkuperäisen yksilön arvo on 40 000 – 50 000 euron paikkeilla. Veikkaisin, että tämä minun autoni on nykykunnossaan 20 000 – 25 000 euron arvoinen”.
Erkki Konttila ihastui bemareihin jo nuorena. Siihen vaikutti osaltaan kaveripiiri, josta löytyi kyseisen automerkin harrastajia. Konttilan mukaan bemariharrastajien yhteisöön on ollut helppo liittyä. Eikä Konttilan bemariharrastaminen pääty suinkaan tähän: pihan navetassa käsittelyä odottaa jo toinen E30-sarjan jalokivi, vuosimallia 1984 ja ajokilometrejä alle satatuhatta.
Erkki Konttila toimii myös vuoden verran toimineen Jokilaaksojen Autoharrastajat ry:n rahastonhoitajana. Yhdistyksen toiminta kulminoituu etujen hankkimiseen jäsenille ja autoharrastajien sosiaalisuuden kehittämiseen. Yksi merkittävä tekijä tässä toiminnassa on Cars & Burgers -kesätapahtuman järjestäminen Ylivieskan jäähallissa.
” Tämä on meidän ensimmäinen vuosi yhdistyksenä, vaikka tapahtumaa on pidettykin 2018 vuodesta alkaen. Aiemmin parkkipaikkakokoontumisena ollut tapahtuma on nyt merkittävästi isompi tapahtuma, joka sisältää autohifin mestaruusosakilpailuja ja muuta mukavaa. Yhdistyksen jäseniä, jäsenetuja tarjoavia yrityksiä ja toimintaa halutaan laajentaa koko Jokilaaksojen alueelle”, kertoo Jahan puheenjohtaja Jouko Kaartinen.

Takaisin Jutut -sivulle