Mielipide: Hallitukselta tulossa lisää raippaa autolla työssäkäyville 

Hallituksen uusi suunnitelma työmatkavähennyksen heikentämiseksi merkitsee satojen eurojen lisälaskua työssäkäyville suomalaisille. Erityisesti heikentämisestä kärsivät pitkää työmatkaa ajavat kansalaiset haja-asutusalueella.

Hallitus esittää matkakuluvähennyksen omavastuuosuutta nostettavaksi 750 eurosta 900 euroon. Vuosina 2022–2023 matkakuluja on voinut vähentää verotuksessa enintään 8 400 euroa, mutta nyt enimmäismäärä halutaan laskea 7 000 euroon. Tämä tarkoittaa sitä, että työssäkäynnin hintalappu kasvaa. Suomessa on pitkät välimatkat kaikkialle, siksi raipan sijaan ihmisiä tulee kannustaa ottamaan työtä vastaan vähän kauempaakin. Noston vuoksi moni saattaa kulujen noustessa kohtuuttomaksi tehdä päätöksen muuttaa keskuskaupunkiin tai jättää työtarjouksen ottamatta.

Eduskuntavaalien alla Perussuomalaiset ilmoitti vaalien alla olevansa ”sitoutunut alentamaan elämisen ja liikkumisen verotusta”, laskemaan polttoaineveroa ja poistamaan polttoaineen jakeluvelvoitteen. Nyt näyttää siltä, että lupauksista huolimatta liikkumisen verotus kiristyy, jakeluvelvoite nousee ja ainoastaan polttoaineveroa perussuomalaiset näyttävät saavan muutaman sentin symbolisen muutoksen aikaan. Todellisuudessa polttoaineen hinta tulee laskemaan noin 50 euroa vuodessa. Säästöähän se on toki sekin.

On hupaisaa seurata, kuinka maaseudun puolella olevat Perussuomalaiset ajavat elämisen kustannuksia entistäkin kalliimmaksi. Viime kaudella oppositiosta Perussuomalaiset esittivät, että työmatkavähennyksen omavastuuosuutta tulee nostaa. Nyt hallitusvastuussa oleva puolue on kääntänyt täysin takkinsa tämän asian kanssa. 

Marjut Lehtonen

puheenjohtaja

Pohjois-Pohjanmaan Keskusta

Takaisin Jutut -sivulle