Motoristikirkko on hyvä paikka hiljentyä
Oulaisten kirkon pihapiiri on jälleen täynnä kaksipyöräisiä, kun 15.7. siellä pidetään järjestyksessään 17. motoristikirkko. Järjestäjät toivovatkin, että tapahtumaan autolla saapuvat jättävät ajoneuvonsa yläkoulun parkkialueelle suurempien ruuhkien välttämiseksi.
Idea Oulaisten motoristikirkon järjestämisestä syntyi eräänä vappuna Oulaisten Teboilin pihalla, kun vielä silloin huoltoasemaa pitänyt Ville Kyllönen oli lähdössä muiden kavereittensa kanssa Pyhäjoen motoristikirkkoon.
”Olimme Teboililla kokoontumassa, kun Matti (Hirvilammi) sattui olemaan samaan aikaan pesettämässä autoaan. Menin puhuttamaan häntä ja hän kysyi, että mihin olin lähdössä. Kerroin, että olemme menossa motoristikirkkoon Pyhäjoelle. Sitten keskustelumme lopuksi kysyin Matilta, että milloin hän aikoo pitää motoristikirkon täällä Oulaisissa”, Ville Kyllönen kertoo
Muutaman viikon päästä Matti Hirvilammi soitti Ville Kyllöselle ja kysyi, että olisiko motoristikirkon järjestäminen Oulaisissa vielä mahdollista toteuttaa.
”Sanoin, että kyllä se on mahdollista. Jos seurakunta pitää ensin kirkon ja minä tarjoan huoltoasemalla kirkkokahvit. Aloimme Matin kanssa suunnittelemaan”.
Oulaisten motoristikirkko on kiinnostanut väkeä alusta lähtien. Koska kyse on ulkoilmatapahtumasta, on vallitsevalla säätilalla aina suuri merkitys tilaisuuden onnistumisen kannalta.
”Yhden kerran oli niin huono keli, että tapahtuma jouduttiin pitämään kirkossa. Hyvällä ilmalla pyöriä on ollut 70–80 ja huonolla 30. Sitten on muu yleisö, joka tulee paikalle autolla tai jalkaisin. Se on kuitenkin hyvin sosiaalinen tapahtuma, jonka päätteeksi Veli (Tuomikoski) tarjoaa vielä kahvit Nesteellä”, Ville Kyllönen kertoo.
Ville Kyllösen mielestä motoristikirkko on monelle sopiva paikka hiljentyä hetkeksi kuuntelemaan Jumalan sanaa kaikkien työkiireiden keskellä. Hän myöntää, että hänellä itselläänkin on jossain määrin hartaampi puoli olemassa.
Ville Kyllönen vannoo Honda Goldwingin nimeen. Koska miehellä on ikää jo kunnioitettavat 70 vuotta, on hän hankkinut pyöräänsä turvallisuussyistä yhden apupyörän.
”Kyllähän se saattaa pelottaa, jos lähtee ison pyörän kanssa liikenteeseen ja ottaa kaverin kyytiin ja ajaa sitten jonnekin ahtaaseen paikkaan. Nyt on jo alkanut tuntua, että kyllä siinä saa yksi lisäratas saa olla”, nauraa Ville Kyllönen.