Muistoja Latvian MM-rallitunnelmista

Syksy on jo pitkällä ja on hyvä hetki palata heinäkuun helteisiin ja Latvian MM-rallitunnelmiin. Rallimatkalla oli mukana lähestulkoon 50 henkilöä ja matkalle lähdettiin varsinaisesti Tallinnan satamasta. Matka alkoi keskiviikkona 17.7., ja ensimmäisenä iltana ajettiin Latvian Jūrmalaan niin sanotulla yhden pysähdyksen taktiikalla eli ainoa paussi oli rajan pinnassa SuperAlkossa.

Jūrmalassa yövyttiin pienessä perheomisteisessa hotellissa, sillä torstaiaamu alkoi varhain, kun osa porukkaa lähti katsomaan rallin testierikoiskoetta Latvian rannikolle. Tuo porukka lähti matkaan jo aamuyöllä pimeän aikaan. Loput ottivat hieman rennommin tutustuen Jūrmalaan ja iltapäivällä Riikaan. Riiassa oli opastettu kierros ja aikaa istahtaa lounaalle vanhassa kaupungissa.

Testierikoiskokeen katsonut porukka palasi Riikaan ja illalla päästiin varsinaisesti asiaan, kun Riian Bierniekin radalla ajettiin ensimmäinen EK. Niin sanottu areena-erikoiskoe oli näyttävä ja hyvin järjestetty. Latvia isännöi ensimmäistä kertaa rallin MM-sarjaa ja rima oli selkeästi asetettu korkealle. Ensimmäinen päivä oli menestys.
Toisena päivänä eli perjantaina aamu alkoi aamupalalla Talsissa sijaitsevassa kahdessa majatalossa, jotka olivat meidän kotinamme rallin ajan. Perjantaina rallin EK:t sijoittuivat juuri Talsin ja Tukumsin alueille, joten EK:ille oli lyhyt matka. Itse asiassa yksi EK:sta ajettiin vain muutaman sadan metrin päässä toisesta majatalostamme.

EK:den välissä lounastettiin kunnolla, sillä järjestimme hampurilaispiknikin Talsin keskustassa. Paikallisilla oli ihmeteltävää ja selkkauksiltakaan ei vältytty, sillä eräskin paikallinen rouva päätti varastaa ruokapöydästämme vesimelonin palasen. Hampurilaisia haluttiin myös ostaa meiltä, mutta siihen emme lähteneet.
Iltaisin söimme, joimme, saunoimme ja vietimme aikaa paljussa. Sauna ja palju, sekä lampeen pulahtaminen tulivatkin tarpeeseen, sillä Latvian rallissa pölisi todella paljon. Se näkyi myös vuokra-autoissamme, sillä minibussien omistaja joutui rallin jälkeen pesettämään ne sisältä ja ulkoa kahteen kertaan.
Lauantai meni vastaavalla tavalla EK:den parissa. Osa autoista kävi yhden EK:n ja huollon Liepājassa, osa puolestaan kaksi EK:ta. Tässä vaiheessa autokunnat olivat vakiintuneet niin, että jokaisessa autossa oli toimiva porukka, joka pystyi demokraattisesti päättämään, mihin mennään ja mitä halutaan nähdä.
Allekirjoittanut pääsi lauantain huollossa Toyotan pilttuuseen ja ehti istahtaa hetkeksi tallin cateringin loistavien ruokien pariin. Liepājan huolto, jonka parkissa söimme latvialaisen lounaan, oli rakennettu mielenkiintoisella tavalla osittain hylättyyn Karostan kaupunginosaan, joten rappioromantiikka oli kohdallaan. Kokemus oli mielenkiintoinen yhdistelmä uutta ja vanhaa.

Sunnuntai oli rallin päätöspäivä ja se tarkoitti aikaista lähtöä Powerstagelle eli viimeiselle EK:lle. Onneksi lähdimme ajoissa, sillä porukkaa oli paljon. Rallin kruunasi suomalaisittain tietenkin Kalle Rovanperän voitto. Uransa Latviasta aloittaneen Rovanperän voitto ei ollut yllätys, mutta tervetullut lisä vajaaseen kauteen.

Viimeisen EK:n jälkeen lähdimme ajamaan kohti pohjoista. Yövyimme rajan pinnassa ihanissa Kapteinu Ostan mökeissä Salatsin kaupungissa. Maanantaiaamuna lähdimme jatkamaan kohti satamaan ja jäähyväisten aika tuli Tallinnan satamassa. Seuraavaan kertaan ja seuraaviin rallireissuihin, sillä useiden kanssa tavataan taas ensi vuonna!

Kuvat: ÖED Video

Takaisin Jutut -sivulle