Oulaisten kaupunki on nyt sydämessä – uudessa brändissä keskiössä ovat kaupungin asukkaat

Oulaisten kaupunki tunnetaan nyt sloganilla: Sydämessä. Oulainen.

Oulaisten kaupunki uudistaa visuaalisen ilmeensä ja sloganinsa. Tähän asti käytetty iskulause, Oulaisissa syntyy ja tapahtuu, vaihtuu nyt sloganiin: Sydämessä. Oulainen. Viitteitä uudesta brändistä saa vierailemalla Oulaisten kaupungin nettisivuilla, jotka ovat myös uudistuneet värimaailman osalta.

Oulaisten kaupungin viestintä- ja markkinointikoordinaattori Anna Ruotsalaisen mukaan uuden brändin lähtökohtana on paikallisuus ja Oulaisten aito tarina.

”Brändi rakentuu oulaistelaisten ihmisten, paikkojen ja luonnon ympärille. Tarina, värit ja kuvamaailma sekä tietysti logo ja slogan kuvastavat meille tärkeitä asioita Oulaisissa. Työryhmämme osallistui brändiuudistukseen täydellä sydämellä, ja olen ylpeä lopputuloksesta”, iloitsee Anna Ruotsalainen.

Uuden brändin valmistelu aloitettiin viime talvena. Liikkeelle lähdettiin juuri valmistuneen, laajasti kuntalaisia ja sidosryhmiä osallistaneen kaupunkistrategian ja strategiatyössä kerätyn aineiston pohjalta. Oulaisten uuden brändin on kaupungin kumppanina toteuttanut luova toimisto Dirty Agency.

”Toimivat kuntabrändit rakennetaan aina yhdessä – aitoihin ilmiöihin, tarinoihin ja kaupungin henkeen nojaten. On ollut mahtavaa huomata, kuinka intohimoisesti kaupungin tiimi on hypännyt mukaan brändin kehittämiseen laittaen itsensä rohkeasti likoon. 2020-luvulla kuntien ja kaupunkien viestintäkenttä on haastavampi kuin kertaakaan aiemmin. Brändityö tähtäsikin entistä vahvemman, erottuvamman, selkeämmän ja kiinnostavamman ilmaisun kehittämiseen”, kertoo Dirty Agencyn luova johtaja Juha Elo.

Uusi brändi siirtyy käyttöön vähitellen. Ensimmäisenä se näkyy kaupungin sosiaalisen median kanavissa ja verkkosivuilla sekä digitaalisissa materiaaleissa. Esitteitä, painotuotteita ja lahjatavaroita sekä muita markkinointimateriaaleja uudistetaan sitä mukaa, kun niitä on tarvetta hankkia lisää.

Kaupunginjohtaja Riikka Moilasen mukaan Oulaisten kaupunki haluaa olla mukana kilpailussa, jossa kunnat ja kaupungit vahvistamat omaa imagoaan brändiään uudistamalla.

”Kun puhutaan elinvoimaisuuden vahvistamisesta, pito- ja vetovoimasta, on visuaalisella ilmeellä tärkeä rooli tässä tehtävässä”.

”Uusi brändimme kuvastaa erinomaisesti oulaistelaisia. Olen todella iloinen lämminhenkisestä ilmeestä ja kaupunkimme tunnelmaa kuvaavasta sloganista. Oulaisten kaupunki on todellakin ihmisiä varten! Toivon, että oulaistelaiset ottavat uudistuksemme lämmöllä vastaan ja voivat ylpeänä kertoa tarinaamme myös muille. ”Sydämessä. Oulainen.” liittää meitä yhteen ja voimme toimia aiempaakin vahvempana yhdessä. Minä teen työtäni täydellä sydämelläni ja kutsun yhteiseen tekemiseen kaikki oulaistelaiset!, toteaa Riikka Moilanen.

Helsingissä toimistoaan pitävä Dirty Agency valikoitui Oulaisten kaupungin uuden brändin tekijäksi kilpailutuksen jälkeen. Anna Ruotsalainen kertoo, että brändikilpailutuksessa oli mukana yhteensä 7 markkinointitoimistoa.

”Päädyimme Dirtyyn, koska se oli sisällöltään laajin ja kattavin. Se oli myös kokonaisuudessa hinnaltaan halvempi kuin muut”, kertoo Anna Ruotsalainen ja paljastaa, että brändityön hinnaksi tuli 9500 euroa.

Vaikka Oulaisten kaupungille on nyt luotu uusi markkinointilogo, ei tämä tarkoita sitä, että kaupungin vanha rapuvaakuna olisi poistumassa käytöstä.

”Vaakuna on ja pysyy. Aiomme kuitenkin ohjeistaa sisäisellä ohjeella sen käyttöä. Vaakuna tulee esiintymään vain virallisissa asiakirjoissa ja ilmoituksissa”, tarkentaa Riikka Moilanen.

Takaisin Jutut -sivulle