Valtuutetut huolissaan Oulaskankaan tulevaisuudesta

Mitä Oulaskankaan sairaalan palveluille tapahtuu tulevaisuudessa, on kuuma kysymyksen aihe juuri tällä hetkellä. Lähetimme sähköpostitse kyselyn Oulaisten kaupunginvaltuuston suurimpien puolueryhmien puheenjohtajille siitä, mikä on heidän kantansa alueen ihmisiä paljon puhuttavaan aiheeseen.

  1. Oulaskankaan sairaalan toimintoihin suunnitellaan
    muutoksia. Mitä mieltä olette suunnitelmista?
  2. Mitä te valtuutettuina voitte asialle tehdä ja mitä
    olette tähän mennessä tehneet?
  3. Mikä on teidän ratkaisunne, jolla Oulaskankaan
    sairaalan palvelut saataisiin turvattua?
  4. Oulaskankaan sairaalaakin vaivaa lääkäripula.
    Onko teillä siihen jotakin ratkaisua?
  5. Mitä tapahtuisi Oulaisten kaupungille, jos
    Oulaskankaan sairaalaa ei enää olisi?

Jari Männikkö, SDP

  1. Sinällään Orpo-Purran päätökset sote-palveluiden leikkauksista ovat äärimmäisen huonoja, joita SDP ei todellakaan kannata. Nyt katsotaan Oulaskankaan 24/7 pth-päivystyksen kortti. On erittäin paljon kiinni alueen hallituspuolueiden (kok. ja ps.) kyvystä edunvalvontaan kotiseudullaan. RKP sai tahtonsa läpi ja siksi Kokkolassa ja Pietarsaaressa on mahdollista 24/7-päivystys jatkossakin, vaikka välimatka päivystysten välillä on kovin lyhyt ja Kokkolassakin puhutaan kyllä riittävästi ruotsia.
  2. SDP:n valtuustoryhmä on ollut yhteydessä alueen omiin kansanedustajiin ja aluevaltuutettuihin. Kaupunkina olemme vedonneet toimintojen säilymisen puolesta ja kaupungin ”karvalakkilähetystö” on käynyt asian tiimoilta eduskunnassa saamatta kuitenkaan audienssia sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juusolle kahden kuukauden sinnikkäästä yrityksestä huolimatta. Terveiset vietiin kuitenkin kunta- ja omistajaohjausministeri Ikoselle. Vaikutus jää nähtäväksi. Suoraa päätösvaltaa kaupungilla ja valtuutetuilla ei asiaan ole. Budjettiriihessä tehtyihin leikkausesityksiin voi parhaiten vaikuttaa alueen hallituspuolueiden kansanedustajat. Minusta tässä kohtaa alueellinen edunvalvonta on pettänyt pahasti.
  3. Ensimmäisenä Orpo-Purran pitäisi vetää takaisin leikkauspäätökset sote-palveluiden osalta. Valtiovallan pitäisi myös antaa jatkoaikaa hyvinvointialueiden alijäämien kattamisvelvoitteelle. Myös rahoitusta pitäisi suunnata lisää hyvinvointialueille kelakorvausten nostojen sijasta.
  4. Oulaskankaan erikoislääkäripulaan on vaikea vaikuttaa. Väkisin ohjaaminen työnantajan direktio-oikeudella tuskin onnistuisi. Suuremmissakin sairaaloissa on pulaa erikoislääkäreistä ja yksityispuoli ottaa omansa. Tähän vielä lisätään jatkuva epävarmuus Oulaskankaan toimintojen alasajosta, niin todella haastavalta vaikuttaa. Pidemmällä aikavälillä tulisi lääkäreitä kouluttaa enemmän. Oulaskankaan osalta tällä hetkellä tulisi miettiä erilaisia houkuttimia, joka voisi laukaista akuutimman pulan lääkärivajeesta.
  5. Toimintojen vaikutus koko alueen elinvoimaan heikentyisi merkittävästi ja ammattikorkeakoulun Oulaisten yksikön olemassaololle ei olisi silloin enää tarvetta. Alueelta poismuutto kiihtyisi ja alueen houkuttelevuus opiskelu- ja työpaikkana vähenisi oleellisesti.

Tommi Oja, Kokoomus

  1. Oulaskankaan sairaalan toimintaan liittyviä suunnitelmia pidän erittäin huonona uutisena alueellemme. Kansalaisten tasa-arvoinen kohtelu ei tule toteutumaan. 
  2. Valtuutettuina ja kansalaisina meidän on tehtävä vaikuttamistyötä Oulaskankaan palvelujen puolesta. Vierailin kaupunginhallituksen kanssa ministeri Anna-Kaisa Ikosen luona eduskunnassa 19.6.2024. Esitin hänelle oman kantani ja näkemykseni palvelujen tarpeesta. Olen tavannut ja keskustellut usean puolueen kansanedustajan, aluevaltuutettujen sekä puolueaktiivien kanssa aiheesta päivittäin. Jätin valtuustoaloitteen, jossa vaaditaan Oulaisten kaupunkia tekemään valituksen oikeuskanslerille Oulaskankaan erikoissairaanhoidon ympärivuorokautisen päivystyksen lakkautuksen vuoksi. Kaikki paikalla olleet valtuutetut allekirjoittivat aloitteen. 
  3. Hyvinvointialueen hallitus on päättänyt hakea poikkeuslupaa Oulaskankaan ympärivuorokautisen päivystyksen puolesta 10.9.24. Lupa on myönnettävä. Esitykset Oulaskankaan sairaalan leikkaustoiminnan lopettamisesta on arvioitava uudestaan.
  4. Ikävä kyllä minulla ei ole siihen nopeata ratkaisua.
  5. Oulaisten kaupungille ja Oulun eteläiselle alueelle isku olisi musertava.

Oulaskankaalla on sairaala toimintaa ollut jo 110 vuotta. Oulaskankaan sairaalalla on merkittävä vaikutus alueen elinvoimaisuuteen. 

Matti Heikkinen, KD

  1. Kyllähän ne tietysti huolettavat, vaikkeivat ne täysin yllätyksenä olekaan tulossa. Jälleen kerranhan Oulaskangasta koskevat perustuvat muuttuneeseen lakiin ja tiukkeneviin terveydenhuollon vaatimuksiin ja velvoitteisiin. Lait ovat lakeja ja niiden kanssa on opittava elämään. Tietystihän se aina näissä tilanteissa harmittaa sekin, ettemme me emmekä alueen kansanedustajat tälläkään kerralla onnistuneet pitämään puoliamme lakia laadittaessa ja lain perusteita määritettäessä. Jotenkin tuntuu, että asioiden kanssa ollaan tällä alueella monesti hiukan ns. jälkijunassa vaikuttamassa. Kun eduskunta on lain laatinut ja presidentti on lain allekirjoittanut, on tilanne suurelta osin jo ohi. Toki tilapäisiä poikkeuksia aina muutamaksi vuodeksi on saatavissa, mutta ennemmin tai myöhemmin laki on kokonaisuudessaan voimassa ja piste. Tämä kävi synnytysten kanssa ja tämä käy nyt. Aina toki voi vielä yrittää ja kannattaakin, mutta harmittaa. 
  2. Onhan tässä eri foorumeissa koitettu asiaa esille nostaa ja puolesta puhua ja henkilökohtaisestikin huolta asiasta hallituksen ministerille kasvotusten avannut ja tämä sama tulee jatkumaan jatkossakin, vaikkakin tulkitsen, että ääriviivat näillekin linjoille on vedetty jo vuosia aiemmin ja ahdinkoon ajettu valtiontalous toimii nyt hyvänä lisäajurina tämän suuntaiselle linjausten läpiajolle. Osana palvelurakennetta Oulaskangas tulee kuitenkin vielä tämänkin jälkeen säilymään, mutta tietyt erikoissairaanhoidon palvelut loppunevat todennäköisesti lähitulevaisuudessa. Eli kaikkia esimerkiksi anestesiaa vaativia tekonivelleikkauksia tuskin tullaan kovin pitkään Oulaskankaalla enää tekemään. 
  3. Monesti on tullut mietittyä yksityisen tekonivelsairaalan sijoittumista Oulaskankaan tiloihin, mutta samat vaatimukset ja lait toki rajoittavat yksityistäkin. Mutta jonkinlainen kokonaan yksityinen tai julkisen ja yksityisen yhdistelmä, hybridi, voisi tuoda uusia mahdollisuuksia jatkaa toimintaa. Yksi hankala ratkaistava kohta koko kokonaisuudessa Oulaskankaan kohdalla on lääkärien saatavuus, joka on osaltaan ollut viemässä tilannetta tähän, mihin nyt ollaan tultu.
  4. Pikaratkaisua, jolla tässä taloustilanteessa ”lääkäripula” saataisiin riittävän laadukkaasti ratkaistua, ei minulla ole. Perimmäisin syy heikkoon lääkäritilanteeseen, on vuosikymmeniä kestänyt haluttomuus kouluttaa lääkäreitä ns. yli oman tarpeen. Tietyt tahot ovat onnistuneesti lobanneet asiaa niin, että koulutuspaikkoja on ollut ”liian vähän”. Nyt on myyjän markkinat. Ei olisi tilanne tämä, jos TE- toimiston jonossa olisi koulutettuja lääkäreitä. No eipä siellä kohta ole oikein muitakaan ammattilaisia. Yksi muutos, jonka julkisin varoin toteutettavaan koulutukseen voitaisiin tietyissä ammattiryhmissä sisällyttää, olisi sidonnaisuus toimia koulutuksen maksajan palveluksessa, tässä tapauksessa julkisen terveydenhuollon, tietty aika valmistumisen jälkeen. Toki tämäkin olisi enemmän mahdollinen osaratkaisu tulevaan. Tämänhetkiseen akuuttiin vajeeseen eipä niitä juuri muita ratkaisuita ole kuin rekrytointi ulkomailta ja tulkki mukaan.
  5. No kyllähän se vaikuttaisi ja näkyisi, jos näin kävisi. Luultavasti asukasmäärä laskisi ainakin hetkellisesti jopa nykyistä nopeammin ja samalla tietenkin myös kunnan verotulot pienenisivät. Kaupunki kuitenkin seisoisi Pyhäjoen rannalla ja kuitenkin isolla osalla kaupunkilaisia arki jatkuisi, joskin osin muuttuneena. Tilannetta, jossa Oulaskangasta ei enää olisi ollenkaan tai että kaikki Oulaskankaan palvelut loppuisivat, ei kuitenkaan vielä ole näkyvissä. Tosin palvelut tulevat vähenemään ja osaa palveluista on haettava etempää, mutta elämä jatkuu.

Janne Kuoppamäki,
Perussuomalaiset

  1. Tämänhetkiset suunnitelmat kuulostavat omiin korviini absurdilta, koska miten ihmeessä voidaan näin isolta alueelta ja hieman yli neljäsosalta koko Pohjois-Pohjanmaan väestöstä ajatella edes hypoteettisesti leikattavan leijonan osa ihmisten peruspalveluista?
  2. Yksittäisinä valtuutettuina, tai edes koko valtuustona tähän on haastava saada muutosta aikaan, koska päätöksenteko kuuluu hyvinvointialueelle. Todettakoon kuitenkin, että kokoomus jätti valtuustossa ansiokkaasti aloitteen, jossa pyritään kaupunkina tekemään asiasta kantelu oikeuskanslerille.  Olen myös itse ollut aktiivisesti yhteydessä aluevaltuutettuihin ja asianosaiseen ministeriöön.
  3. Jos ajatellaan ratkaisuita Oulaskankaan palveluiden turvaamiseksi, pitäisi ehdottomasti saada päätös moneksi vuodeksi eteenpäin. Tässä kohtaa oikea tie ei ole supistaa, vaan enemmän punnita mahdollisuuksia, miten Oulaskankaan toiminnasta saadaan kokonaisvaltaista ja monipuolista. Terveyspalvelut on paketti. Ei voida erotella näin suuren väestöpohjan kustannuksella, että ihmisiä pompotellaan saamaan osa palveluista Ouluun, osa SOITE:n yksiköistä tai vaikka Kuusamosta.
  4. Lääkäripulasta puhuttaessa korvaani särähtää. Uskoisin myös lääkäreiden hakeutuvan niihin paikkoihin töihin, missä on varmasti jatkoa. Onkin ensiarvoisen tärkeää saada Oulaskankaan toiminnalle täysi varmuus toistaiseksi, ei määräajaksi. Lähtökohtaisesti ajattelen, että tämä on Pohteen itse järjestämä ongelma, johon kyllä löytyy ratkaisu jos vain halutaan.
  5. Oulaisten tulevaisuuteen Oulaskankaalla on iso vaikutus, riippuen skenaariosta. Oulaisten asema Oulun eteläisen alueen terveydenhoitoalan opiskelijakaupunkina vaarantuu merkittävästi, kuten myös työpaikat vähenee hurjasti. Kärsijöitä on huomattavan paljon enemmän kuin voittajia, mikäli yhteistä tahtotilaa Oulaskankaan palveluiden säilyttämiseksi ei löydy. Laki hyvinvointualuuesta 2 § hyvinvointialueen asema ”Hyvinvointialue on julkisoikeudellinen yhteisö, jolla on alueellaan itsehallinto siten kuin siitä tässä laissa säädetään”. Peräänkuulutan rohkeutta  ja vastuullisuutta tehdä HVA-politiikkaa ihmiset edellä. Viime aikoina olen useampaan otteeseen lukenut lehdistä ja sosiaalisesta mediasta, kuinka hallituspuolueet heitetään kuvainnollisesti junan alle. HVA-luottamushenkilöiden jakautumisen puolueittain voi tarkistaa helposti, kuten myös esimerkiksi tulevaisuuslautakunnan äänestykset ja esitykset. Suosittelen vahvasti tutustumaan, miten esimerkiksi keskusta on äänestänyt tai esittänyt lautakunnissa ja valtuustossa asioita.

Marjut Suviaro ja Marita Toiviainen, Keskusta

  1. Olemme huolestuneita suunnitelmista, sillä hoitotaso tulee heikkenemään radikaalisti. Tämä vaikuttaa väistämättä alueemme ihmisten lähipalveluihin. On surullista, että toimivaa sairaalaa halutaan ajaa alas maan hallituksen lyhytnäköisen politiikan vuoksi.
  2. Olemme tavanneet päättäjiä niin eduskunnassa kuin alueellisesti. Valitettavasti emme ole päässeet tapaamaan vastuuministeri Juusoa tai Purraa useista yrityksistä huolimatta.
  3. Meidän näkemyksemme mukaan Oulaskankaan palveluita tarvitaan sellaisenaan kuin nytkin. Mielestämme ei ole oikein keskittää kaikkia palveluita Ouluun, sillä välimatkat ovat alueellamme pitkiä.
  4. Lääkäri- sekä hoitajapula on ollut pitkään tietona. Yksi keino saada maahan uusia lääkäreitä on lisätä opiskelupaikkoja. Tämä ei tietenkään ratkaise akuuttia ongelmaa, mutta pidemmällä aikavälillä olisi osaajia tarjolla.
  5. Sairaalan menetys olisi valtava tappio Oulaisten kaupungille ja ennen kaikkea koko alueen ihmisille. Suuri pelko on myös opiskelupaikkojen menettämisestä, jos sairaalaa ei enää olisi.
Takaisin Jutut -sivulle