50 vuotta saman työnantajan palveluksessa

Jo useamman vuoden eläkkeellä ollut Tapio Anttila nauttii edelleen työnteosta.

Oulaisten katsastuskonttorin entinen päällikkö Tapio Anttila on työskennellyt 50 vuotta yhtäjaksoisesti saman yrityksen palveluksessa, ja työt jatkuvat edelleen. Eivät tosin enää katsastusmiehen tehtävissä, vaan Ajovarman kuljettajatutkintojen parissa.
”Tänä päivänä katsastusmiehet eivät enää voi tehdä kuljettajatutkintoja, vaan ne kuuluvat pääsääntöisesti liikenneopettajille. Minä olen kuitenkin vielä niitä vanhan liiton miehiä”, toteaa Tapio Anttila.
Ajovarma Oy on osa A-katsastuksen ketjua, jonka alaisuudessa toimii myös Oulaisten katsastusasema. Oulainen sai oman katsastuskonttorinsa 2000-luvun vaihteessa. Sitä ennen lähin katsastusasema sijaitsi Ylivieskassa.
”Minä sain Ylivieskasta katsastusteknikon vakanssin vuonna 1974. Pohjana oli Oulussa 70-luvun vaihteessa suoritettu teknillinen koulu. Ylivieska oli pääpaikka ja sieltä teimme katsastusmatkoja Pyhäsalmelle, Haapajärvelle, Kärsämäelle, Kalajoelle ja Oulaisiin”, Anttila muistelee.

Paluu menneisyyteen. Pyhäsalmen Shellillä oli aika tuima keli, kun Tapio Anttila katsasti ulkona erään auton etuakseliston niveliä. Kuvat: Tapio Anttilan kotiarkisto

Kun Ylivieskaan tuli 1980-luvun alussa uusi katsastusasema ja Haapajärvikin sai omansa, loppuivat Tapio Anttilankin ”maakuntamatkat” katsastusten perässä. Hän siirtyi Oulaisten konttorin päälliköksi 2000-luvun vaihteessa ja kertoo pitäneensä työstään niin katsastusmiehenä kuin kuljettajatutkintojen suorittajana kovasti.
Autoihin vuosikymmenten aikana tulleet suurimmat muutokset liittyvät tekniikkaan. Tapio Anttilan mukaan katsastuksessa läpi käytävät tarkastuskohteet ovat moninkertaistuneet siitä, mitä ne olivat hänen työuransa alussa. Alan kehittyminen on vaatinut sitä, että katsastusmiehetkin joutuvat päivittämään tietojaan säännöllisesti.
”Katsastajille on joka vuosi täydennyskoulutusta tarjolla. Siinä tuodaan uutta tekniikkaa esille. Myös omaehtoinen perehtyminen on äärimmäisen tärkeää”.

Toisessa kuvassa hän näyttää asiakkaalle, missä kohdassa autoa on ruostevaurio.

Oman mausteensa työhön tuovat lainsäädäntöpuolelta tulevat muutokset. Tapio Anttila tunnustaa, että niissäkin on ollut aina oma opettelunsa.
Katsastuksen hylkäämiseen johtavat viat ovat pysyneet kuta kuinkin samana Tapio Anttilan työuran aikana. Tyypillisin vika liittyi ruostevaurioon, mutta myös auton nivelten ja jarrujen kulumiset kuuluvat yhä tähän listaan.
”Nykyisin jarrut testataan dynamometrillä. Ennen vanhaan niitä ei ollut, vaan kävimme tien päällä jarruttelemassa”, Tapio Anttila hymyilee.
Katsastusasemien rakentaminen alkoi kiihtyä 1980-luvun aikana. Sitä ennen katsastus tehtiin ulkoilmassa. Talvipakkasillakin.
”Kyllähän se kylmää puuhaa oli. Ei meillä mitään turkishaalareita ollut. Karvalakki vaan päässä ja tarpeeksi vaatetta haalarin alla”.
Tapio Anttila on ollut virallisesti eläkkeellä jo useamman vuoden, mutta haluaa edelleen tehdä jonkin verran töitä.
”En ole päättänyt, että kauanko jatkan. Päivä kerrallaan mennään. Minulla on niin mukavat työkaverit ja esihenkilöt, että sen takia vihtii vielä olla mukana”.
Katsastusala elää koko ajan melkoista myllerrystä. Uusia asemia avataan ja vanhoja kuopataan. Kilpailu on mennyt Tapio Anttilankin mielestä jo aika rajuksi.
”Kustannukset nousevat ja toiminta pitäisi kuitenkin pystyä pitämään sellaisella tasolla, että asema kannattaa”, miettii Tapio Anttila.

Takaisin Jutut -sivulle