Mika Ilomäki ajaa rallia omaksi iloksi ja muiden kiusaksi

Oulaisten Honganpuhto toimii tapahtumapaikkana helmikuun 5. päivä, kun siellä ajetaan Ouneva Group Sprint -sarjan rallisprint-osakilpailu. Oulaistelaisväriä kisassa edustaa Mika Ilomäki, joka tunnetaan paremmin rallin ja jokkiksen puolelta.
”Kun kerran kilpailu järjestetään omalla paikkakunnalla, niin totta kai silloin minunkin pitää olla siinä mukana”, toteaa Mika Ilomäki.
Mika Ilomäki kuvailee Honganpuhtoa mielenkiintoiseksi radaksi. Se tunnetaan parhaiten jokamiesluokan kilpailupaikkana, mutta alue tarjoaa rallisprinttiäkin varten monta haastavaa osuutta.
”Kilpailu starttaa peltoaukiolta, johon on jokkisratakin jäädytetty. Peltoa kierrellään ristiin rastiin, välillä suoraan, välillä 90- ja 180-asteen mutkia, jonka jälkeen jatketaan metsään puiden sekaan. Sieltä löytyy pari nyppylää, joista nopeimmat autot lentävät mukavasti ilmaan. Itselläkin oli ilmalento hyvin lähellä viime vuoden kisassa. Metsässä edetään kapeaa 5-6 metrin levyistä tietä pitkin takaisin peltoaukiolle, jonka jälkeen loppuosa rataa onkin taas jokkisrataa. Tosi vaihteleva ja mukava rata”, kehuu Mika Ilomäki.

Mika Ilomäki on ajanut Harrasterallisarjaa vuodesta 2018 lähtien. Kartanlukijana toimii pulkkilalainen Tero Roininen, jonka kanssa Ilomäki on osallistunut vuosittain noin kuuteen eri ralliin. Kaksikon tavoite harrasterallissa on selvä: ajaa rallia pienellä budjetilla omaksi iloksi ja muiden kiusaksi. Tällä hetkellä menopelinä toimii Peugeot 206, 1,4 litran moottorilla.
”Auton olemme rakentaneet itse. Ajamme luokassa, jossa moottori saisi olla isompikin, joten tämä auto on siihen hieman alitehoinen. Mutta onhan se ihana tunne, kun näkee, että suurempitehoisia autoja pystyy taakseen jättää”, nauraa Mika Ilomäki.

Jokamiesluokan kisoihin verrattuna Mika Ilomäki näkee harrasterallin yhdeksi suureksi eduksi sen, että tässä sarjassa autolla ei ole myyntivelvoitetta kuten jokkiksessa. Autoa voi siis kehittää ja virittää kaikessa rauhassa, kunhan pitää huolen siitä, ettei harhaudu metsän puolelle kuten Ilomäelle tapahtui vuonna 2019 Ikaalisissa.
”Auto meni sellaiseen kuntoon, ettei siitä saanut enää leivottua ollenkaan autoa”.

Mika Ilomäki istuu Harrasterallisarjan työryhmässä ja Harrastemoottoriurheilun Keskusjärjestö ry:n hallituksessa. Ilokseen hän pääsi päättämään hiljattain uudistuksesta, jolla sarjassa ajaville autokunnille aiheutuvia kustannuksia saatiin tiputettua. Sarjaan perustettiin pohjoisen ja etelän aluesarjat. Pohjoisen turnee starttasi tammikuun 7. päivä perinteisesti Piippolasta. Seuraavat kilpailut ovat helmikuussa Kontiolahdella, maaliskuussa Suomussalmella ja heinäkuussa Siikajoella.
”Ne ovat mukavia reissuja. Ajamme suomussalmelaisen Kinnunen Motorsportin kavereiden kanssa samassa luokassa ja tasaamme matkakuluja majoittumalla aina samaan mökkiin. Samalla kilpailemme mökkikunnan mestaruudesta. Se on ollut jaossa kaksi kertaa, ja olemme voittaneet ne molemmat. Pojilla on tainnut olla liikaa tekniikkamurheita ja liian kapea tie”, hymyilee Mika Ilomäki.

Takaisin Jutut -sivulle