Pianonsoittajat saivat oman tapahtumansa

Jokilaaksojen musiikkiopiston ensimmäinen Kansi auki! -tapahtuma järjestettiin vallitsevista rajoituksista johtuen virtuaalisesti.

Kansi auki! -tapahtuma polkaistiin käyntiin toukokuun alussa. Ensimmäinen tilaisuus järjestettiin poikkeusoloista johtuen videoiden välityksellä. Ajatuksena tapahtumassa on yhdistää musiikkiopiston kuudessa eri toimipisteessä opiskelevia nuoria pianisteja yli kuntarajojen.
”Tapahtuman idea on pyörinyt piano-opettajien mielessä jo pidemmän aikaa. Tärkein syy oli se, että muut soittajat tapaavat, mutta pianistit eivät”, kertoo pianonsoiton opettaja Laura Isola.

Jokilaaksojen musiikkiopisto on todella laaja alue, josta löytyy paljon osaamista, ja jota halutaan tuoda esille enemmän. Tärkeää onkin, että opiskelijat kootaan yhteen, jolloin heidän työtään saadaan näkyväksi.
Pianosta on tullut suosituin soitin Jokilaaksojen alueella ja näitä pianon opiskelijoita onkin kaikista eniten. Tilanne on hieman tasaantumassa, kun myös muita soittimia on tulossa enemmän esille. ”Piano löytyy varmasti monesta taloudesta ja ne taipuvat moneen. Tärkeintä on, että tapahtumaa pianisteille on nyt ja myös jatkossa”.

Nykyaikana mahdollisuudet tapahtumille ovat hyvät, kun niitä voidaan järjestää virtuaalisesti. Toukokuun alussa aloitettiin videointipäivät, johon halukkaat oppilaat saivat osallistua. Jokainen valitsi yhden tai kaksi kappaletta soitettavaksi.
Kappaleiden kuvauksesta koostetaan puolen tunnin mittainen konsertti, jota on mahdollisuus käydä katsomassa musiikkiopiston nettisivuilta virtuaalisessa konserttisalissa.
”Virtuaalinen konserttisali on uusi hauska idea. Oppilaat ovat myös itse ottaneet äänityksiä ja videoita työstään”, sanoo pianonsoiton opettaja Johanna Tilus.
Sivuilta löytyy myös erilaisia esittely videoita eri soittimista.
Oppilailta on saatu hyvää palautetta tapahtuman osalta.
”Vuosi sitten päätin, että haluaisin osata soittaa pianoa paremmin ja saada siitä ammatin. Siitä innostus sitten lähti ja syksyllä pääsin sisään. On myös kiva kuulla muiden esityksiä ja mukava on päästä itsekin esiintymään. Kuoro harrastuskin jäi koronan takia pois”, pianonsoittoa opiskeleva Susanna Sirviö kertoo.

Oppilaiden kiinnostus soittamiseen lähtee usein siitä, kun nuori on kuullut pianon soittoa tai lähipiiristä löytyy joku, joka osaa soittaa. Opettajien haasteena uuden oppilaan kohdalla on yleensä motivaatio. Opettajien pitää saada kiinni siitä, mitä opiskelija haluaa musiikista ja opinnoista itselleen saada. Johanna Tiluksen mukaan oppilaat saavat tapahtumasta kunnon vertaisoppimisympäristön. Myös tunnetaitoja ja esiintymisjännitystä opetellaan. Esiintymisjännityksen lisäksi oppilaat pohtivat usein opettajien kanssa virheiden pelkoa. Musiikin tehtävänä on maalata kuvia ja kertoa tarinoita.
”Ei musiikki pienistä virheitä välitä. Tärkeämpää on kuulijalle välittyvä kokonaistunnelma kuin täydellinen suoritus”, Johanna Tilus kertoo.
Tilus pyrkii oppilaiden kanssa improvisoimaan tunneilla ja kannustaa oman musiikin tekemiseen. ”Improvisoidessakin kuulijoille kiinnostavin hetki on juuri se, kun soittaja ei itsekään tiedä mihin musiikki seuraavaksi johtaa”.
Jokainen opiskelija saa myös myöhemmin palautteen soitosta. Alakoululaiset ja sitä nuoremmat saavat palautteen musiikkiopiston piano-opettajilta ja yläkoululaiset ja sitä vanhemmat pianopedagogeilta Niklas Pokkilta Sibelius-Akatemiasta ja Karla Suvannolta Porin Palmgren-konservatoriosta.
Joka vuodelle on ajateltu erilaisia teemoja. Ensi vuodelle suunnitellaan monikätistä ohjelmistoa, kahden tai useamman pianistin kokoonpanolla. Suunnitelmissa on myös mestarikurssi, jossa oppilaita tulisi opettamaan mestaripianisti.
”Tässä tulee sellainen riemukas olo itselle, vaikka sairastumisen takia en itse päässyt paikalle torstaina. Ylpeä olo on opiskelijoista. He soittavat rohkeasti”, Johanna Tilus sanoo.

Takaisin Jutut -sivulle