Black Friday paisuu vuosi vuodelta – oulaistelaiskauppiaat eivät pidä kehityksestä

Black Friday on varsinkin verkkokaupassa marraskuun suurin myyntisesonki. Enää ei kuitenkaan voida puhua yhdestä alemyyntipäivästä, sillä Black Friday on venähtänyt jo kahden viikon mittaiseksi alemyyntikampanjaksi. Juuri tämä kehitys kuumentaa tunteita oulaistelaistenkin kauppiaiden joukossa.
”Black Friday päivänä on menettänyt merkityksenä aikoja sitten. Nykyään tämä alkaa jo kaksi viikkoa aikaisemmin. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että jos joudut myymään täydellä hinnalla ostettua tavaraa tappiolla pois, ei se ole kaupan kannalta järkevää toimintaa. Moni liikkeistä boikotoikin tapahtumaa nyt”, kertoo Teo Perkkiö Urheilu Pajalasta.
Kaupan Liiton mukaan Black Fridayn merkitys on ollut voimakkainta kodintekniikan puolella, jossa marraskuu on jo ohittanut joulukuun myyntikuukautena. Oulaisten Veikon Koneen yrittäjä Jarmo Tokola allekirjoittaa tämän kehityksen.
”Black Friday on meillä yksi vuoden suurimmista myynneistä. Joulumyynti ei ole meillä enää sellaista kuin aikaisemmin, sillä tämä syö sitä. Ihmiset osaavat odottaa Black Fridayta marraskuussa ja silloin ostetaan suurin osa joululahjoista”, toteaa Jarmo Tokola.
Niin Teo Perkkiö kuin Jarmo Tokolakin ovat sitä mieltä, että yhden päivän mittainen Black Friday olisi kaikkien kaupan alalla toimijoiden kannalta paras vaihtoehto.
”Annoimme viime vuonna ketjulle kritiikkiä kampanjan venyttämisestä, mutta sieltä tuli selitys, että on pakko tehdä niin kuin kilpailijatkin tekevät. Ja niinhän se on, että alan mukana on mentävä. Muuten tiput kelkasta”, Jarmo Tokola miettii.

Urheilu Pajalassa Black Friday on vaikuttanut myyntiin enemmän verkkokaupassa kuin kivijalkamyymälän puolella.

Teo Perkkiön mukaan Black Friday tekee heidän verkkokaupassaan pienen piikin myynnissä. Hän toivoo kivijalkaliikkeeseen enemmän asiakkaita alennusostoksille, esimerkiksi ensi viikolla, jolloin Urheilu Pajala viettää 31-vuotissynttäreitään.
Jarmo Tokola hakee toimistostaan kaksi mainoslehteä, joista kumpikin käsittelevät Black Fridayta. Kolmannen lehden on tarkoitus ilmestyä tällä viikolla. Tämä kertoo omaa kieltään alekampanjan merkityksestä Tokolan edustamalle ketjulle. Black Fridayna Veikon Kone myy laitteita laidasta laitaan, esimerkiksi pesukoneita, televisioita, ilmalämpöpumppuja ja pölynimureita. Myydyimmät tuotteet ovat pysyneet samoina vuodesta toiseen.
Teo Perkkiön mukaan Oulaistelaisten yrittäjien kannattaisikin panostaa vielä enemmän syykuussa järjestettävään VilliPerjantaihin. Tapahtuma lisää hänen mielestään yhteisöllisyyttä kaupunkiin ja tuo yllättävän paljon asiakasvirtaa eri liikkeisiin.
”Joulun avajaisiin toivoisin vastaavaa tapahtumaa kuin mitä Villiperjantai on ollut”, Perkkiö toivoo.
Myös Jarmo Tokola on ollut tyytyväinen Oulaisten yrittäjien omaan kauppatapahtumaan.
”VilliPerjantai toimii erittäin hyvin. Pitää vaan saada riittävästi kauppiaita järjestämään sitä”, Jarmo Tokola sanoo.

Takaisin Jutut -sivulle