Etelän ratahankkeet jäihin
Ylivoimaisesti suosituimpia keskustelun aiheita keskustan teltalla on teiden huono kunto. Ja niitähän riittää joka kolkassa Suomea.
Kauas on jouduttu Kekkosen ajasta, jolloin tiet pohjoisessa olivat hyviä ja uusia. Rahanpuutteesta johtuva riittämätön kunnostus ja ylläpito ovat kasvattaneet valtion liikenneväylien korjausvelan noin 2,8 miljardiin euroon, josta raideliikenteen osuus on reilu miljardi euroa.
Koska raha ei riitä kaikkeen, keskusta esittää, että pistetään etelän miljardien ratahankkeet jäihin ja laitetaan ensin nykyiset tiet ja raiteet kuntoon.
Valtiovarainministeriön ja liikenneministeriön tekemän yhteisen selvityksen mukaan suuret raidehankkeet tulisivat maksamaan 7–12 miljardia euroa. Se on paljon, jotta matkat välillä Helsinki – Turku sekä Helsinki – Tampere olisivat 30 minuuttia lyhyempiä.
Minkä ihmeen vuoksi etelän ihmisten lyhyttä junamatkaa pitäisi lyhentää entisestään? Meidän korkeuksilla tunnin ja jopa pitempikin työmatka on monelle tuttu juttu – ja se pitää kulkea henkilöautolla, koska ei ole junayhteyksiä tai muita julkisia vaihtoehtoja.
Tunnin junien hankkeita on perusteltu ilmastosyillä. Eipä sekään vakuuta, sillä ilmastovaikutuksien ”takaisinmaksuaika” liikennöinnistä saatavilla päästövähenemillä on hyvin pitkä, 140–330 vuotta.
Keskustan painopiste on perustienpidossa ja nykyisen rataverkon kunnostamisessa.
Keskustan mielestä kaiken asteisesta tieverkosta on pidettävä huolta aina yksityisteistä muuhun alempiasteiseen tieverkkoon sekä kantateihin ja valtateihin asti. Maakuntakeskusten väliset tieyhteydet on oltava valtatietasoisessa kunnossa. Laitettaessa tienrakennushankkeita tärkeysjärjestykseen, on ensimmäiseksi korjattava olemassa olevaa tieverkkoa, sen jälkeen tulevat uudet suuret tiehankkeet.
Me pohjoisen ihmiset emme voi olla tyytyväisiä ensimmäiseen valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan, Liikenne 12, joka koskee vuosia 2021–2032, sillä alueemme tiet ja väylät on huomioitu siinä heikosti.
Suunnitelman päivittäminen on siksikin tarpeen, että Ukrainan sodan geopoliittiset vaikutukset Itä – ja Länsi-Suomen alueisiin on arvioitava uudestaan tie – ja väyläsuunnitelmien osalta. Seutukuntamme kannalta on tärkeää edistää kaksoisraidetta Oulun ja Ylivieskan välisellä osuudella.
Vaikka lista korjattavista teistä tuntuu kasvavan nopeammin, kuin mitä niihin ehditään hankkia rahoitusta, joskus nytkähtää jokin tiehanke meidänkin kulmilla. Toissa kesänä olin matkalla Vihantiin juna-asemalle, kun jouduinkin keskelle asfalttityömaata kantatie 88:lla. Niinhän siinä sitten kävi, että aikataulu oli liian täpärä ja myöhästyin junasta.
Paria päivää myöhemmin olin varautunut tietyön aiheuttamaan viivästykseen ja saatoin leppoisasti ihailla asfalttiammattilaisten työn jälkeä. Ja sehän oli kuumaa ja hienoa.