Hyvä palvelu on paikallistaksin tavaramerkki
Oulaisten taksiaseman ovi käy viuhaa vauhtia. Kun yksi kuski pääsee istahtamaan hetkeksi aseman mukavalle nahkasohvalle, hyppää toinen kuski ylös ja painelee kohti työvälinettään eli taksiautoa. Yksi kuskeista tietää kertoa, että Oulaisten taksi on toiminut nykyisissä Rautatienkadulla sijaitsevissa tiloissa jo kohta 40 vuotta.
Taksiaseman pihalla on parkissa useampi keltavalkoinen taksiauto. Näitä ajopelejä Oulaisten Taksipalveluilla on käytössä yhteensä 15.
”Meillä on monipuolinen ajokalusto. On seitsemän invataksia ja kymmenessä autossa on paarit. Haluamme uskoa, että sille samalle hyvälle palvelulle, jota olemme tehneet Oulaisissa kymmeniä vuosia, on kysyntää jatkossakin”, toteaa Oulaisten Taksipalveluiden yrittäjä Juha Malkamäki.
Oulaisten Taksipalvelut on osa Otaxi-brändiä, joka kattaa koko Pohjois-Pohjanmaan alueen. Otaxin taksit ja kuljettajat on asiakkaan helppo tunnistaa. Taksit ovat yläosaltaan keltaisia ja alaosaltaan joko valkoisia tai mustia. Kuljettajatkin käyttävät aina yhtenäistä vaatetusta.
”Olemme Suomen näkyvin brändi ja haluamme palauttaa taksin luottamuksen kansalaisiin”, lupaa Juha Malkamäki.
Taksiyrittäjä Malkamäen huoli taksialan maineesta on perusteltua. Ennen vuoden 2018 taksilakiuudistusta kansalaisten luottamus taksialaan oli noin 90 prosenttia. Lakiuudistuksen jälkeen luottamus laski 25 prosenttiin.
”Lakia muutettiin kerralla liikaa. Ei auttanut, vaikka Taksiliitto yritti varoitella kansanedustajia siitä, miten Ruotsissa oli käynyt taksialan vapauttamisen jälkeen”.
Juha Malkamäen mukaan lakiuudistuksen mukanaan tuomat lieveilmiöt ovat nousseet esiin viimeisten neljän vuoden aikana. Alalle on tullut sellaisia kuljettajia, joiden ei pitäisi taksia ajaa.
”Uudistuksen jälkeen pystyi ammattiajoluvan hankkimaan ikään kuin ”postimyynnistä tilaamalla”. Tästä on seurannut se, että kentällä on paljon kuljettajia, joilla ei ole lainkaan paikallistuntemusta, eivätkä he tiedä, miten esimerkiksi invataksissa laitetaan pyörätuoli auton kyytiin. Tämä ongelma on koskenut kuitenkin enemmän isompia kaupunkeja. Minkäänlaista koulutusta tai perehdytystä ei ole vaadittu”, Malkamäki harmittelee.
Oulaisten taksia eniten työllistävä asiakasryhmä ovat Kela-kyydit eli ikääntyneiden ja erityisryhmien kyyditykset esimerkiksi terveyskeskukseen, kuntoutukseen tai sairaalaan. Myös koululaiskuljetukset kattavat ison osan kuljettajien tekemistä keikoista.
Kela vaatii tämän vuoden aikana kaikilta taksinkuljettajilta erityisryhmien koulutuksen suorittamista. Tämän vaade juontaa juurensa vuoden 2018 lakiuudistukseen, jolloin ammattiajoluvan ja taksiliikenneluvan saamisen ehtoja höllennettiin.
”Ongelmat on huomattu käytännön työelämässä ja myös lakia on korjattu jälkeenpäin. Tuntuu turhauttavalta pitää koulutuksia vanhoille ammattilaisille, mutta tämä pitää vain kaikkien käydä”, sanoo koulutuksia tällä alueella pitävä Juha Malkamäki.
Kela on hankkinut palveluntuottajat maakunnittain kilpailuttamalla ne koko maan alueella. Keski- ja Pohjois-Pohjanmaan alueella Kela-kyytejä tarjoavat Otaxi Kelataksi sekä Tampereen Aluetaksi Oy. Otaxi Kelataksi työllistää Jokilaaksojen alueella 200 yrittäjää ja saman verran kuljettajia. Kelakuljetusten lisäksi Otaxi tarjoaa myös kuluttajakyytipalveluja iltaisin, öisin ja viikonloppuisin.
”Taksinkuljettajan ammatin hyviä puolia on liukuva työaika, ja tilipussin suuruuteen voi itsekin vaikuttaa. Päivät ovat välillä pitkiä ja töitä pitää tehdä viikonloppuisinkin. Mutta me olemme siihen valmiita. Haluamme palvella asiakkaita kaikkina aikoina ja päivinä”, lupaa Juha Malkamäki.
Kelataksin ja muidenkin kyytitilausten taksikeskus toimii Oulaisten naapurikaupungissa Raahessa. Sama keskus tuottaa kyytien välitystä myös Kainuuseen, Koillismaalle ja Kokkolaan. Keskus toimii ympäri vuorokauden ja työllistää 30 työntekijää.
Juttua päivitetty 2.3.2023 kello 12.23. Juttuun lisätty toinen Kela-kyytien tarjoaja, Tampereen Aluetaksi Oy.