Ikisuosikkien rinnalle uusia innovaatioita
Pohjolan Perunan suosituin tuote on edelleen Mummon ranskalaiset.
Kukapa ei olisi törmännyt kaupan pakasteallasta tutkiessaan Mummon ranskanperunapussiin. Tai kuivaosaston hyllyjä tonkiessaan Mummon muusi -pakkaukseen. Nämä kaikki jo edesmenneen Ilona Mäkisen kasvoilla varustetut tuotteet kuuluvat yhä tiukasti monen lapsiperheen ateriavalikoimaan.
”Mummon ranskalaiset on edelleen meidän myydyin tuotteemme”, toteaa vihantilaisen Pohjola Peruna Oy:n tuotepäällikkö Sari Palsi.
Pohjolan Perunan toiminta rakentuu kolmen pääbrändin alle: kuluttajille suunnattuihin Mummon-tuotteisiin, ammattilaisille tarkoitettuihin Mestari-tuotteisiin sekä viime keväänä lanseerattuihin Rooty-tuotteisiin. Sari Palsin mukaan Pohjolan Perunassa arvostetaan tuotekehittelyä, ja uusia innovaatioita mietitään porukalla noin kahden kuukauden välein.
”Pannunuudeli on ainutlaatuinen tuote, jonka takana on patentti. Vastaavanlaista ei löydy Suomesta eikä paljon maailmaltakaan. Käsittelyn ansiosta pannunuudelin rakenne pysyy keittämisen, paistamisen tai wokkaamisen aikana samanlaisena kuin mitä se on pussissa”.
Palsin mukaan Pohjolan Perunassa halutaan luottaa kotimaisuuteen, puhtaisiin raaka-aineisiin ja perunaan. Kaiken menestyksen takana on tuotteiden hyvä maku. Perunansa yritys hankkii lähiseudun viljelijöiltä.
”Meillä on 30 sopimusviljelijää, ja Meri-Lapista Tervolan ja Simon alueilta tuodaan lisäksi puikulaperunaa. Perunaa tuodaan meille pitkin vuotta, mutta pääasiassa syksyllä. Seuraamme tarkasti perunoiden säilyvyyttä ja sitä varten meillä on olemassa hyvät kellarit”.
Pohjolan Perunalla on Vihannille ja koko Raahen seutukunnalle suuri työllistävä merkitys. Yritys työllistää tällä hetkellä noin 60 työntekijää, joista toimihenkilöitä on 10-15.
”Raahelaisten lisäksi täällä käy töissä ihmisiä muista lähiseudun kunnista kuten Ylivieskasta. Itsekin kuljen tänne Oulusta”.
Pohjolan Perunan toiminta on jaettu kahdelle eri alueelle: tuotanto toimii Vihannissa ja myynti sekä markkinointi Helsingissä. Yrityksen liikevaihto oli viime vuonna 12 miljoonaa euroa. Tämän vuoden tulosta on vielä vaikea arvioida.
”Se riippuu paljon koronasta. Kun lanseerasimme viime keväänä uutuustuotteemme Rootyn, emme voineet järjestää lainkaan ilmaisia maistatuksia, vaan tuotetta piti rummuttaa ihmisten tietoisuuteen pääasiassa sosiaalisen median kautta. Mutta tutut tuotteemme, kuten Mummon, menevät poikkeusaikoinakin kaupaksi. Ihmiset ovat olleet koronan takia paljon kotona ja uskonpa, että esimerkiksi ranskalaisia on syöty viimeisen vuoden aikana aika paljon”.