Lasku hukkui OmaPostiin – tuloksena ulosottokirje

Sähköisen OmaPosti-palvelun saa käyttöönsä Postille tehdyn muuttoilmoituksen jälkeen, jos ilmoituksen yhteydessä tilaa jonkin lisäpalvelun kuten esimerkiksi yhden kuukauden muuttopostipalvelun.

 

Postin sähköinen OmaPosti-palvelu aiheutti suuren määrän harmia oulaistelaismiehelle. Kaikki lähti liikkeelle Postille tehdystä muuttoilmoituksesta, jonka yhteydessä miehelle rekisteröitiin sähköinen OmaPosti-palvelu.
Ajan saatossa palveluun oli saapunut sähköinen lasku sairaanhoitopiiriltä, jota mies ei koskaan nähnyt.
Lasku ajautui myöhemmin perintään, eikä mies vieläkään tiennyt asiasta mitään. Vasta kun ulosottovirastosta lähetettiin hänelle paperinen kirje, sai mies tiedon tilanteesta.

Oulaistelaismiestä harmittaa suunnattomasti se, ettei hän saanut mitään informaatiota OmaPostin käytöstä. Hän myös kieltää antaneensa postille oman sähköpostiosoitteensa.

Anniina Kajasviita Postin viestinnästä, onko OmaPosti pakko ottaa käyttöön, jos tekee muuttoilmoituksen Postin nettisivuilla?
”OmaPosti-palvelu ei tule automaattisesti käyttöön pelkän muuttoilmoituksen teon jälkeen. Palvelu tulee käyttöön vain jos muuttoilmoituksen yhteydessä tilaa jonkun lisäpalvelun, esimerkiksi yhden kuukauden muuttopostipalvelun ja tilauksen tekee nimenomaan verkkopalvelussa. Tilauksen yhteydessä kerromme tilaajalle, että OmaPosti tulee käyttöön ja että toimitamme tilausvahvistuksen tilauksesta sinne sähköisesti.”
”Tilaaja valitsee, haluaako hän muilta lähettäjiltä kirjeitä tai laskuja OmaPostiin vain sähköisessä muodossa. Jokaisesta OmaPostiin tulleesta uudesta kirjeestä lähetetään tilaajalle sähköposti-ilmoitus, jossa kerrotaan että hän on saanut uuden kirjeen tai laskun palveluun. Sähköpostiosoite annetaan tilauksen yhteydessä. Automaattisesti nämä kirjeet ja laskut eivät siis OmaPostiin tule, vaan tilaaja tekee itse valinnan. ”

Miten takaatte sen, ettei lasku mene perintään/ulosottoon, jos sovelluksen käyttäjä ei jostain syystä osaa käyttää OmaPostia?
”OmaPostin käyttö, kuten nykyisin usean sovelluksen käyttö on helppoa. Jos käyttäjä tuntee, ettei osaa käyttää sovellusta, tarjoamme esimerkiksi verkkosivuillamme opastusta asiaan. Käyttäjä/asiakkaamme itse valitsevat, haluavatko ottaa OmaPostin käyttöönsä vai eivät. Jokaisesta OmaPostiin tulleesta uudesta kirjeestä lähetetään tilaajalle sähköposti-ilmoitus, jossa kerrotaan että hän on saanut uuden kirjeen tai laskun palveluun. ”

Jossakin OmaPosti-sovelluksen viestissä on lukenut, että laskun maksaminen onnistuu vain
OmaPostin kautta. Eikö tässäkin ole vaara, että käyttäjä ei välttämättä käytä OmaPostia säännöllisesti, jolloin lasku jää maksamatta tahtomattaan?
”Tässä kohtaa on nyt väärinkäsitys. OmaPostiin tulleen laskun voi maksaa miten ja missä käyttäjä haluaa.
Vaikka omassa verkkopankissa, pankin tai R-Kioskin tiskillä. Useimmissa tapauksissa pystymme tarjoamaan niin sanotun ”virtuaalisen viivakoodin” jolloin laskun tiedot on helppo siirtää vaikka omaan verkkopankkiin. Helpointa laskun maksaminen on luonnollisesti suoraan OmaPostista. Jokaisesta OmaPostiin tulleesta uudesta kirjeestä lähetetään tilaajalle sähköposti-ilmoitus, jossa kerrotaan että hän on saanut uuden kirjeen tai laskun palveluun. ”

Onko teille tullut paljon valituksia OmaPosti-sovelluksesta liittyen laskujen maksuun?
”Ei ole tullut. ”

Palvelun nimi oli ennen NetPosti. Miksi nimi on vaihtunut?
”Postin verkkopalvelu Netposti oli toiminut kunniakkaasti vuosien ajan ollen ensimmäisiä suurelle yleisölle suunnattuja digipalveluja. Nyt oli aika siirtyä seuraavan sukupolven parannettuun versioon ja samalla vaihtui palvelun nimi.”

Takaisin Jutut -sivulle