Oulaisten vetovoima kateissa – kaupunginjohtaja: Tästä on näkymä vain ylöspäin

Oulaisten kaupungilla on iso työ muun muassa paremman imagon ja muuttajavetovoiman luomisessa.

Paljon on työsarkaa edessä. Tämän myöntää Oulaisten kaupunginjohtaja Riikka Moilanenkin, kun hän sai viime viikolla käsiinsä tuoreen seutukaupunkien vetovoimatutkimuksen tulokset. Oulainen on tutkimuksen perusteella 57 seutukaupungin joukossa niin veto- kuin muuttovoimallakin mitattuna listan häntäpäässä. Esimerkiksi sisäisen pehmeän vetovoimaindeksin perusteella Oulainen sijoittuu sijalle 45. ja ulkopuolisen tunnettuuden perusteella sijalle 51. Ulkopaikkakuntalaisista 20 prosenttia tuntee Oulaisen melko tai erittäin hyvin ja 80 prosenttia joko ei ollenkaan tai heikosti.

”Tästä on näkymä vain ylöspäin. Pohjakosketus on nyt otettu”, myöntää Riikka Moilanen.

Moilasen mukaan kaikilla oulaistelaisilla, niin päättäjillä, yrittäjillä kuin asukkaillakin on vastuu siitä, miltä Oulainen näyttää ja tuntuu ulospäin.

”Mielikuva koostuu niin monenlaisista asioista, joiden eteen jokainen voi tehdä jotakin. Kaupungin näkökulmasta tämä tutkimus tuli todella hyvään aikaan. Sen tuloksia voidaan hyödyntää strategiatyössä, joka aloitetaan lähiaikoina”.

Riikka Moilanen kuitenkin muistuttaa, että se, onko kaupunki tunnettu, ei ole maailman tärkein asia. Se on kuitenkin eräänlainen kuumemittari, kun mietitään sitä, millä keinoilla muuttoliikettä saadaan kääntymään Oulaista kohti eikä poispäin.

Vetovoimatutkimuksessa kysyttiin mielipidettä niin kuntalaisilta kuin ulkopaikkakuntalaisilta. Oulaisista ulkopaikkakuntalaiset nostivat hyviksi asioiksi turvallisuuden, liikenteellisen saavutettavuuden sekä kaupalliset palvelut. Oulaistelaiset listasivat puolestaan oman kaupunkinsa vahvimmiksi tekijöiksi liikenteellisen saavutettavuuden, turvallisuuden sekä koulutusmahdollisuudet.

Tutkimuksen positiivinen asia oulaistelaisnäkökulmasta oli myös se, että täällä tutkimukseen vastattiin kaikista innokkaimmin.

”Tästä kiitos kuuluu medialle ja tietysti kuntalaisille, jotka vastasivat tutkimukseen aktiivisesti”.

Noin viisi kuukautta Oulaisten peräsimessä toimineen Riikka Moilasen mukaan viestinnällä on suuri merkitys paremman kaupunki-imagon luomisessa. Sitä varten kaupunki on palkannut oman markkinointikoordinaattorin, joka aloittaa työssään elokuun alussa.

”Lisäksi meidän vappu oli aivan mieletön, konepäivät ovat tulossa ja musiikkiviikoilla esiintyy jälleen huippuesiintyjiä. Tällaisista positiivisista asioista kertomalla voimme kohottaa yhteishenkeä ja aikaan saada enemmän iloa kuin murinaa”, muistuttaa Riikka Moilanen.

Takaisin Jutut -sivulle