Saman katon alla on mukava yrittää

”Toivottavasti avajaisiin tulee tarpeeksi porukkaa, ettei tarvitse loppuvuotta itse makkaraa syödä”, totesi Kiesifixin yrittäjä Marko Luttinen pari päivää ennen korjaamonsa avajaisia.
Luttinen oli varannut avajaisia varten yhteensä 400 makkaraa ja saman verran pullaa. Luttisen pyörittämän Kiesifixin lisäksi avajaisia samana päivänä piti seinän toisella puolella toimiva Carfix, jonka yrittäjänä toimii Lauri Mattila. Marko Luttisen mukaan kahden autoalan yrityksen toimimisella saman katon alla haetaan monia yhteisiä etuja.
”Jos esimerkiksi Latella on menossa pesuun auto ja hän huomaakin siinä jotakin korjattavaa, voi hän suositella minua ja sama toisinpäin. Ja välillä kun itsekin tarvitsee pieneksi hetkeksi apukäsiä, on kaveri seinän takana. Näkyvyyden kannalta voimme pistää mainoskulut puoliksi”, kehuu Marko Luttinen.
Carfixin palveluihin kuuluvat auton sisä- ja ulkopesu, vahaus sekä pienet maalaukset.
”Mitä ikinä asiakas keksii kysyä, niin kyllä me yritetään se tehdä. Eniten meiltä kysytään sisä- ja ulkopesua sekä vahausta”, kertoo Carfixin yrittäjä Lauri Mattila.
Mattilan mukaan käsinpesua ei voi edes verrata automaattipesureiden tekemään työnjälkeen. Käsinpesussa kun päästään irrottamaan kaikista pienimmätkin likakohdat. Yritystään Mattila on pitänyt 8 vuotta.

Uusia Ratamestarintie 3:ssa sijaitsevia tilojaan Lauri Mattila kehuu käytännöllisemmiksi entisiin verrattuna. Ennen kuin itse toiminta verstaassa voitiin aloittaa, piti tiloissa tehdä aika suuren luokan remontti.
”Ihan lattiasta kattoon pistettiin kaikki uusiksi. Lisäksi asennettiin uusi nosto-ovi. Oli tässä kuukauden työmaa, että kaikki saatiin kuntoon”, sanoo Lauri Mattila.
Marko Luttinen on pyörittänyt Kiesifixiä 2,5 vuotta. Päätoimisena vuodenvaihteesta asti. Luttinen on panostanut korjaamoonsa paljon ja toivoo, että satsaus kannatti.
”Asiakkailta tulleen palautteen perusteella päädyin tähän ratkaisuun. Tällä hetkellä toimin yrityksessä yksin, mutta toivottavasti tulevaisuudessa tilanne muuttuu”, miettii Marko Luttinen.
Marko Luttisen mukaan tärkeintä menestyksekkäässä autokorjaamotoiminnassa on se, että asiakas saa palvelun siihen aikaan ja hintaan, mistä on sovittu.
”Jos auto ei tule jostakin syystä kuntoon, ei asiakasta silloin myöskään laskuteta. Asiakas tietää aina eurolleen, mitä korjaus tulee maksamaan, ennen kuin hän tuo auton minulle. Jos korjauksessa tulee jotakin yllättäviä asioita esille, soitan siitä ensin asiakkaalle”.
Tavallisten korjaustöiden lisäksi Kiesifixillä on olemassa rengasmyyntiä sekä oma rengashotelli, jonka Marko Luttinen osti Teemun Rengas ja Koneelta.