Takavalo palamaan

Juho Oksan koulun ekaluokkalaiset esittelevät oululaisen ValoStoren lahjoittamia valaisimia.

 

Uusi tieliikennelaki toi mukanaan polkupyörän takavalopakon. Juho Oksan ekaluokkalaiset saivat pyöriinsä takavalot lahjoituksena.

Juho Oksan koulun ekaluokkalaiset ovat valmiina tulevaan syksyyn ja pimeneviin aamuihin sekä iltoihin. Heidän polkupyöristään löytyvät nimittäin punaiset takavalot, jotka pitää olla pyörässä päällä pimeällä tai muutoin huonolla kelillä ajettaessa. Takavalot tulivat pakolliseksi kaikille pyöräilijöille kesäkuun ensimmäinen päivä, kun uusi tieliikennelaki astui voimaan. Juho Oksan koulun ekaluokkalaisille valojen hankinnan ideoi opettaja Paulus Veteläinen.
”Idea lähti siitä, kun luin jostakin lehdestä kesällä jutun, että lain mukaan pyörässä pitää olla jatkossa takavalokin. Tunnen oululaisesta ValoStoresta henkilöitä ja ihan hetken mielijohteesta kysyin heiltä, että suostuisivatko he lahjoittamaan meidän ekaluokkalaisille takavalot. He olivat heti innolla mukana”, kertoo Paulus Veteläinen.
Paulus Veteläinen arvelee, että takavalon käytön kanssa käy samalla tavalla kuin pyöräilykypärän kohdalla: lapsia ja nuoria pitää ensin hieman herätellä laitteen käyttöön. Kaikista tärkeintä on kuitenkin vanhempien ja opettajien näyttämä esimerkki myös takavalojen käytössä.

 

Opettaja Jari Hankonen asensi maanantaina takavalot ekaluokkalaisten pyöriin.

 

Henry Aulakoski Oulun ValoStoresta on iloinen, että he saivat olla mukana toteuttamassa tällaista hienoa kampanjaa ja lisätä näin pienten lasten liikenneturvallisuutta ja tietoisuutta uudesta säännöksestä. Hänen mielestään takavalon tuleminen pakolliseksi polkupyörään on hyvä ja looginen uudistus.
”Onhan etuvalo ollut pyörässä pakollinen jo pitkään”, Aulakoski perustelee.
Tieliikennelain uudistus on näkynyt heti ValoStoren takavalojen myyntiluvuissa. Henry Aulakosken mukaan laadukkaita takavaloja on mennyt tänä syksynä kaupaksi reilusti enemmän kuin koskaan aiemmin.
Aulakosken mukaan hyvä pyörän takavalo on nykypäivänä ladattava ja varustettu riittävän suurella akkukapasiteetilla, jottei valoja joudu lataamaan joka välissä.
”Hienoimmissa takavaloissa on hienoja, käyttöä helpottavia ominaisuuksia, kuten automaattinen käynnistyminen hämärässä sekä jarruvalotoiminto. Tällainen takavalo maksaa 25-30 euroa. Takavaloissa kannattaakin satsata maksimaalisen valovoiman sijaan juurikin näihin ominaisuuksiin”, tietää Henry Aulakoski.

Takaisin Jutut -sivulle